استفاده از داروهای دیابت در دوران بارداری و افزایش خطر ADHD در فرزندان

26 سپتامبر 2016- فرزندان مادرانی که از داروهایی برای کنترل دیابت بارداری یا دیابت نوع 2 به مدت بیش از 2 ماه در طی حاملگی خود استفاده می‌کردند، درمعرض خطر بیشتری برای اختلال نقص توجه یا بیش فعالی هستند. این یافته‌ها در نشست سالانه ی انجمن اخیر انجمن مطالعات اروپایی دیابت در مونیخ ارائه شد.

پرفسور Xiangاز مرکز KPSCدر کالیفرنیای جنوبی گفت: بنظر می‌رسد این ارتباط با افزایش مدت زمان استفاده از دارو ارتباط دارد، اما ما به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز داریم.

در مطالعه‌ی Xiangکه بویژه با تمرکز بر ارتباط بین دیابت نوع 2 و دیابت بارداری با ADHDانجام گردید، از داده‌های پرونده‌های پزشکی حاملگی‌های تک قلویی بین سالهای 1995 تا 2009 در مرکز KPSCاستفاده گردید. 85 درصد از زنان باردار شرکت کننده در این تحقیق تحت درمان با انسولین بودند و تمامی زایمان‌ها بین هفته‌ی 18 و 44 حاملگی صورت گرفته بود.

 از کودکان واجد شرایط برای ورود به این مطالعه، 20481 کودک درمعرض دیابت بارداری مادران خود قرار داشتند و 3407 کودک دارای مادرانی مبتلا به دیابت نوع 2 بودند. از 110905 کودک به عنوان گروه کنترل استفاده شد، مادران این کودکان به هیچ نوعی از دیابت مبتلا نبودند.

شیوع ADHDدرهمه‌ی گروهها مشابه بود: 3.8درصد در کودکان در معرض دیابت بارداری مادران، 3.9درصد در کودکانی که در معرض دیابت نوع 2 مادران خود بودند و 4.1 درصد درکودکانی که مادران آنها به هیچ یک از انواع دیابت مبتلا نبودند(گروه کنترل).

اما پرفسور Xiangتوضیح داد که کودکان مادرانی که تحت درمان با داروی ضد دیابت بودند، دارای افزایش کوچک اما معنی داری در شیوع ADHDهستند، این روند با و بدون تنظیم برای متغیرهای کمکی قابل توجه بود، نتایج نشان داد نرخ بروز ADHDدر کودکانی که مادران آنها از داروی ضد دیابت برای بیش از 60 روز استفاده کرده بودند، 23 درصد افزایش داشته است.

او افزود: ما در مطالعات بعدی می‌خواهیم بدانیم آیا افزایش مدت زمان استفاده از داروی ضد دیابت  در طول بارداری نشان دهنده‌ی شدت دیابت در طول بارداری است و آیا این موضوع ممکن است بر افزایش خطر ADHDتأثیر گذارد؟

دکتر Willerاز دانشگاه وین در اتریش درنقد این تحقیق می گوید: نتایج این پژوهش جالب توجه است اما ما نمی توانیم بگوییم که انسولین دارای اثرمنفی بر فرزندان است، در اینجا درمورد هیپوگلایسمی بیماران در طول بارداری صحبتی نشده است و این موضوع ممکن است با نتایج حاصله در ارتباط باشد.

 پرفسور Xiangخاطر نشان کرد که در این پژوهش هیچ نتیجه گیری و هیچ رابطه ی علی و معلولی صورت نگرفته است، اما راهی جالب برای مطالعات آتی گشوده شده است.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/sep/diabetes-medication-use-during-pregnancy-linked-to-increased-adhd-risk-in-offspring-90362508.html